Friday, December 4, 2009

Manastirea de la Durau - Nicolae Tonitza

Am inceput sa cumpar o noua colectie...colectia "Pictori de Geniu" si am ajuns la nr 11 Tonitza...incercand sa ma cultiv...am rasfoit cateva pagini...si am ajuns la manastirea de la Durau...si la ce a pictat Tonitza prin 1930 - 1940...
Picturile mi s-au parut foarte interesante, si un bun subiect pentru un articol...

Cum am fost #calatorinromania m-am gandit ca si manastirea de la Durau ar fi o locatie la fel de frumoasa si interesanta cum au fost si restul locatiilor vizitate deja...

"In 1935, cand Tonitza era profesor la Academia de Arte Frumoase din Iasi, incepe sa lucreze impreuna cu elevii sai ( Corneliu Baba, Petru Hartopeanu, Calin Alupi, Serafim Bodnariuc si altii, carora li se alatura Varahiil Muraru, pe atunci frate la manastire ) la zugravirea bisericii purtand hramul Bunei Vestiri, de la Durau."

"Lucrarea va fi finalizata 2 ani mai tarziu, in 1937. Astfel, pronaosul, naosul si altarul sunt impodobite cu picturi in ceara, tehnica inedita este si abordarea temelor : in locul imaginilor sacre tradionale, a personajelor in atitudini hieratice, apar personaje umanizate, invesmantate in straie populare cu motive romanesti."

"In scena Nasterii Mantuitorului, la poalele muntelui sunt pictati pastorii cu bundita inflorata si fusta scurta peste itari stransi pe picior. Prezenta oilor nu face decat sa defineasca mai clar scena mioritica."

"Sfantii lui Tonitza, sfinti cu ochi de copil, ii privesc pe credinciosii convinsi ca pictura si icoanele au o putere dumnezeiasca."


"..." sunt din Colectia Pictori de Geniu...Adevarul...in fiecare miercuri, intre noiembrie - decembrie 2009, si se mai pot recupera ... pe la diverse stande / diverta ( ?! ) / piata romana / adevarul ... paginile 18 - 19.

Iar daca vreti sa vedeti si alte picturi de-ale lui Tonitza...puteti vizita muzeul Brukenthal din Sibiu, dar fara sa faceti poze ca nu aveti voie...

SURSE :
* http://www.crestinortodox.ro/biserici-si-manastiri-din-romania/67907-manastirea-durau

No comments: